Om os

Lemvig Menighedsbørnehave og vuggestue er en selvejende daginstitution.

Menighedsdaginstitutionernes overordnede formål er:

I samarbejde med forældre og børn og inden for rammerne af et kristent miljø at fremme børns udvikling, trivsel og selvstændighed.

Det gør vi gennem

• Et rummeligt menneskesyn
  • Tryghed og gensidig tillid
  • Omsorg
  • Respekt for forskellighed
  • Anerkendende pædagogik i børnehøjde
  • Leg og udvikling
  • Sproglige, musiske og kulturelle udfordringer
  • Dokumentation med synliggørelse af vores praksis

Vi lægger vægt på, at man er medlevende i et pædagogisk miljø, hvor ALLE får de optimale trivsels-og udviklingsbetingelser.

Menighedsinstitutionen ligger på Skolevej 7, i Vestbyen - tæt ved Christinelystsskolen.
    Børnehaven har 80 børn i alderen 2.10 -6 år, fordelt i 4 grupper (Guldsmedene, Mariehønsene, Sommerfuglene og Græshopperne)
    Vuggestuen har 36 børn i alderen 0-2.10 år, fordelt i 3 grupper (Rød, blå og grøn stue)

Hver gruppe har egen indgang og udgang til legepladsen.
    Børnene har fast tilknytning til en stue, men kan færdes frit hos hinanden.

Vi er et hus med gode grupperum, indretningen har fokus på børnenes interesser.
    Indemiljøet såvel som udemiljøet er indrettet med fokus på pædagogiske læringsmiljøer.
    Vi lægger stor vægt på leg, aktivitet og oplevelser.
    Legens fordybelse i nuet, legen som forbindelsesled til fantasiens verden og legen som redskab til at bearbejde og forstå oplevelser i hverdagen.
    Vi leger og lærer gennem naturen, musikken, kunsten og kulturen, såvel ude som inde.

Vi bruger faciliteterne i nærområdet såsom Lemvig Idræts-og kulturcenter, svømmehallen og multisalen.
    Vi deltager også i fællesarrangementer med de øvrige daginstitutioner, og hvad der ellers rører sig i det lokale samfund. Derudover går vi på biblioteket, i filmklub og teater. Vores traditioner følger årets gang med såvel kirkelige som alment folkelige arrangementer. Årets gang i naturen følges især gennem livet i Skovbørnehaven.

Til børnehaven hører Skovbørnehaven på Vilhelmsborgvej 178.
    Skovhuset er en pavillon med grupperum, køkken, garderobe og toiletter. Vi benytter dagligt bus nr. 24 fra Lemvig til skovbørnehaven og retur, 10 km.
    Den enkelte børnegruppe opholder sig i skovbørnehaven 14 dage af gangen. Derefter følger 3 x 14 dage hjemme i børnehaven. Denne turnus følges året rundt. I juli måned og i alle skoleferier, er der ingen i skoven.

I huset er der åbent køkken  hvor maden dagligt tilberedes. Vi serverer morgenmad, et lille mellemmåltid, en lun frokostret samt eftermiddagsmad.
    Når børnehavebørnene er i skoven, har de madpakker med hjemmefra.

Børn optages løbende hele året. De placeres i grupperne efter pladsledighed. Søskende placeres så vidt muligt i samme gruppe.