Organisering af bestyrelser

Lemvig Menighedsbørnehave og vuggestue er en selvejende institution. Derfor er Lemvig Menighedsbørnehave og vuggestues bestyrelse 2-strenget.

Vi har både en institutionsbestyrelse og en forældrebestyrelse.

Forældrebestyrelsen er sammensat af repræsentanter fra både børnehave og vuggestue. Formanden og næstformanden for forældrebestyrelsen er ”født” medlem af institutionsbestyrelsen. Desuden vælger forældrebestyrelsen et tredje medlem til institutionsbestyrelsen.

Forældrebestyrelsen vælges af og blandt forældre til børn i institutionerne. Dette sker ved et årligt forældremøde i efteråret.

Hver fremmødt forælder har 1 stemme.

Personalet vælger en personalerepræsentant.

Lederen deltager i bestyrelsesmøderne – uden stemmeret.

• Forældrebestyrelsen skal inddrages i arbejdet med De pædagogiske læreplaner.
  • Forældrebestyrelsen kan afgive udtalelser og stille forslag om alle forhold vedrørende institutionen og kan og bør afgive udtalelser om alle spørgsmål, der forelægges institutionsbestyrelsen af byrådet og de kommunale forvaltninger.
  • Indgåelse og ophævelse af aftaler, der rækker ud over institutionens daglige ledelse og drift, kræver institutionsbestyrelsens beslutning og forældrebestyrelsens udtalelse.